duminică, 12 mai 2013

4. Uleiul pentru motor Partea I Notiuni de baza

Basics:

Uleiul de motor are cateva scopuri bine definite:
-asigura lubrifierea dintre piese prevenind pe cat posibil contactul direct metal-metal.
-asigura racirea pieselor ,spre exemplu pistoanele.
-asigura curatenia in interiorul motorului prevenind depunerile .

Uleiul de motor trebuie sa reziste la:
-degradare chimica, cresterea aciditatii
-degradare termica , viscozitatea scazuta
-degradare in timp, 1 an sau 2 pentru long life
-diluare cu combustibil
Mai sunt si altele insa acestea sunt principalele probleme ale unui ulei.

Din ce este compus un ulei de motor:
Baza , care poate fi minerala, semisintetica sau sintetica.Nu intru in detalii acum,poate in alte postari.
Aditivi anti frecare , zinc, molybden sau pe baza de calciu.
Aditivi detergenti
Aditivi de modificare a viscozitate de baza.

In ziua de azi , uleiul de motor este foarte solicitat si asteptarile noastre in privinta lui sunt foarte mari .Cu toate ca , datorita noilor tehnologii de productie a uleiurilor acestea au devenit foarte bune , exista si cazuri in care nu isi mai pot tinge obiectivele cu brio, vorbim aici de diluare cu combustibil, schimburi de ulei efectuate la intervale foarte lungi de timp sau dupa foarte multi kilometri parcursi, regim de folosire a motoarelor in start-stop frecvent sau regim de folosire sport.

Sunt cateva mituri urbane care circula de ani buni fie prin viu grai fie pe forum-uri iar unul dintre acestea este ca :
Un ulei 5w40 este mai subtire decat un ulei 10w40 .
Este partial adevarat , la rece, uleiul 5w40 este mai subtire decat 10w40 insa la temperatura normala de lucru al motorului , cele doua uleiuri sunt identice.

Afirmatiile de acest gen sunt des intalnite printre cei  stiu ceva insa nu stiu totul :)
Haideti sa clarificam putin felul in care uleiurile sunt numerotate ok?!

5W40 API SM VW 505 00  Ce inseamna?

5W=este vascozitatea uleiului la rece
40  =este vascozitatea uleiului la cald
Api sm = calificativ acordat de American Petroleum Institute bazat pe normele americanilor.
vw 505 00 = ulei aprobat de compania vw conform normelor interne, inseamna ca intruneste cerintele                                nr 505 00 (interval de schimb,  aditivi etc)

Haideti sa ne uitam peste un grafic  si sa clarificam ce este cu viscozitatea asta.
Useful reading http://en.wikipedia.org/wiki/Viscosity

In primul rand ce se masoara, se masoara fluiditatea lichidului , odata la rece, 40 grade celsius si odata la cald 100 grade celsius. Se masoara cantitatea de ulei ce poate trece intr-un orificiul calibrat la o anumita temperatura, in functie de acest lucru uleiul este etichetat .Unitatea de masura este Centistockes.
http://www.uniteasy.com/en/unitsDict/Viscositys.htm

Ce observam in grafic. Un ulei 5w40 va avea aceeasi vascozitate si la rece si la cald . Intre 15-20 cst la rece si aprox 15-16 la cald.

Ce se intampla in timp?!
Uleiul se degradeaza , de fapt aditivi acestuia se degradeaza si el isi schimba proprietatile, un 5w40 dupa 5000-7000 km devine un 10w30 , adica devine mai viscos la rece si mai subtire la cald.

 Inainte sa alegem ulei este foarte important sa clarificam cateva lucruri:
 NU exista un ulei standard pentru un anumit motor. Acesta difera in functie de regimul de folosire al motorului si de temperatura exterioara.
 NU s-a inventat uleiul perfect care sa reziste peste 30 mii km fara sa necesite schimbare si care sa protejeze motorul 100%.

Deci cum alegem uleiul potrivit?

-in functie de recomandarea initiala a producatorului  spre exemplu 5w30
-in functie de numarul de kilometri parcursi , dupa 80 mii km se poate trece de la 5w30 la 5w40 , dupa 160 mii de km de la 5w40 la 5w50
-in functie de cum sofam, daca mergem mai tare , frecvent peste peste 4000 rpm sau ne plac urcarile pe munte in stil sportiv, mergem direct de la 5w30 la 5w40 sau in stil race la 5w50 eventual la 10w60 in cazurile extreme, indiferent de numarul de kilometri ai masinii.

De ce sa aleg asa?
Pentru ca este foarte posibil ca uleiul 5w30 sa nu mai asigure aceeasi presiune de ulei la cald odata cu trecerea kilometrilor unde intervine uzura pompei de ulei si a cuzinetilor, uzura lagarelor de la axele cu came sau atunci cand  folosim in stil sportiv autoturismul. Odata cu scaderea presiunii la ulei incep sa apara problemele, cuzinetii incep sa sufere, presiunea scade din nou si motorul incepe sa devina din ce in ce mai zgomotos pana cand face bum. Nu este obligatoriu ca un motor sa bata inainte sa faca bum.

La fel de bine daca avem drumuri scurte zilnic cu porniri si opriri frecvente , trebuie sa luam in considerare si diluarea uleiului cu combustibil nears. Un 5w40 se va degrada mai greu decat un 5w30 , acesta poate ajunge la un 10w40 in timp insa ce facem daca uleiul 5w30 ajunge sa fie un 10w20 , ne mai poate proteja motorul la fel de bine?

In cazul motoarelor uzate, peste 200 sau 300 mii km uneori putem sa diminuam costurile cu reparatiile sau sa le eliminam folosind ulei cu o viscozitate la cald mai mare, spre exemplu :

-Daca masina consuma ulei mult, segmentii sunt uzati si trebuiesc inlocuiti , putem masca pentru cateva mii bune de km fenomenul prin trecerea la un ulei mai viscos la cald . Daca motorul cerea un 5w40 initial , putem incerca un 15w50 sau un 10w60.

Atata timp cat consumul de ulei este scazut , nu are rost sa dam banii pe o reparatie doar pentru a putea folosi 5w40 ca si ulei.
De multe ori motoarele sunt reconditionate pentru ca au un consum de ulei ridicat insa de foarte putine ori se incearca folosirea unui ulei mai viscos.

Nu este nimic gresit in a folosi un ulei mai viscos daca motorul o cere.

 Daca alegem un ulei potrivit temperaturilor de la noi si care sa corespunda nevoilor noastre vom avea urmatoarele beneficii:
-durata de viata a motorului mare
-costuri scazute cu reparatiile acestuia (segmenti ,cuzineti,tacheti,axe cu came)

Urmeza partea a II-a unde voi intra in detalii despre aditivi , calificative API si materia prima din care se produc uleiurilor cu influente asupra duratei de folosire si proprietatilor de protejare a motorului.

Hope this helps.






 

Un comentariu:

Inchirieri auto Bucuresti spunea...

Doar astfel motorul nostru va fi mai mult timp protejat si va avea o durata mai lunga de viata.